Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Październik 2022
Szanowni Państwo,
w październikowym wydaniu newslettera zwracamy uwagę na wejście w życie w połowie miesiąca dużej nowelizacji Kodeksu spółek handlowych, która wprowadzi istotne zmiany m.in. w przedmiocie grup spółek czy też kadencji członków organów. Ponadto wskazujemy na trwające w polskim parlamencie prace nad implementacją trzech dyrektyw unijnych, dotyczących w dużej mierze ochrony konsumentów.
Życzymy Państwu przyjemnej lektury,
Zespół Kancelarii WBW
Wejście w życie dużej nowelizacji Kodeksu spółek handlowych
Z dniem 13 października 2022 r. wchodzi w życie ustawa nowelizująca Kodeks spółek handlowych. Przewiduje ona m.in. wprowadzenie do polskiego systemu prawnego regulacji prawa holdingowego, zmiany w sposobie protokołowania posiedzeń zarządu i rady nadzorczej w spółce z o.o., czy też zmianę sposobu liczenia kadencji organów spółek kapitałowych.
Nowa regulacja prawa holdingowego
W poprzednich wydaniach newslettera wskazywaliśmy na trwające prace nad ustawą, która ma wprowadzić do Kodeksu spółek handlowych przepisy dotyczące prawa koncernowego. Ustawa została uchwalona przez polski parlament i ogłoszona w Dzienniku Ustaw w dniu 12 kwietnia 2022 r.
Przypomnijmy, że nowelizacja przewiduje możliwość tworzenia przez spółki dominujące i spółki zależne grup spółek, w ramach których spółka dominująca będzie uprawniona do wydawania spółkom zależnym wiążących poleceń co do prowadzenia spraw spółki zależnej. Z kolei radzie nadzorczej spółki dominującej będą przysługiwały względem spółki zależnej szczególne kompetencje nadzorcze.
Nowe przepisy będą również regulować odpowiedzialność spółki dominującej wobec spółki zależnej oraz jej wspólników mniejszościowych i wierzycieli za szkody wyrządzone wskutek wydania przez spółkę dominującą wiążącego polecenia. Ponadto wspólnikom mniejszościowym spółki zależnej będzie przysługiwało w pewnych sytuacjach prawo do żądania odkupu ich udziałów lub akcji przez spółkę dominującą.
Większość przepisów dotyczących grup spółek będzie obowiązywać dany holding pod warunkiem, że zgromadzenia wspólników spółek zależnych, wchodzących w jego skład, podejmą uchwały o uczestnictwie w grupie spółek, a poszczególne spółki ujawnią uczestnictwo w grupie spółek w rejestrze przedsiębiorców KRS.
Zmiany w sposobie protokołowania posiedzeń zarządu
i rady nadzorczej w spółce z o.o.
Dotychczas obowiązujące przepisy dotyczące spółki z o.o. nie wymagały protokołowania posiedzeń zarządu, a w stosunku do rady nadzorczej ograniczały się do wskazania, że z przebiegu jej posiedzenia sporządza się protokół. Kwestia ta budziła wątpliwości dotyczące sposobu podpisywania protokołu zdalnego posiedzenia rady nadzorczej, sporządzonego przez jednego z członków tego organu.
Nowe przepisy wymagają protokołowania zarówno posiedzeń rady nadzorczej, jak i zarządu. Dodatkowo określają one minimalną treść protokołu oraz wskazują, że protokół powinien podpisać co najmniej członek zarządu lub odpowiednio rady nadzorczej prowadzący posiedzenie lub zarządzający głosowanie, chyba że umowa spółki lub regulamin danego organu stanowi inaczej. W związku z tym w przypadku odbywania posiedzeń zdalnie pewne jest, że w braku odmiennych postanowień umowy spółki lub regulaminu, wystarczy by protokół podpisał Prezes Zarządu lub Przewodniczący Rady Nadzorczej, prowadzący posiedzenie.
Nowe zasady liczenia kadencji członków organów
Nowelizacja wprowadza również zmiany w sposobie liczenia kadencji członków organów spółek kapitałowych, co pośrednio wywoła również skutki w zakresie liczenia kadencji członków zarządu spółki partnerskiej i członków rady nadzorczej spółki komandytowo-akcyjnej.
W szczególności od 13 października kadencja członka organu spółki będzie liczona w pełnych latach obrotowych. Oznacza to, że w przypadku powołania członka zarządu lub rady nadzorczej w trakcie roku obrotowego poszczególne lata jego kadencji będą liczone od pierwszego dnia roku obrotowego, następującego po powołaniu. Utrzymana natomiast została zasada, zgodnie z którą mandat poszczególnych członków organów spółki zostaje przedłużony do dnia odbycia zgromadzenia, zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni rok obrotowy kadencji tego członka organu.
Zmiana ta pozwala uciąć dotychczasowe wątpliwości związane ze sposobem liczenia kadencji członków organów w sytuacji, gdy ci byli powoływani w trakcie roku obrotowego, np. po odbyciu zwyczajnego zgromadzenia wspólników.
Sebastian Michalak, prawnik
Prace nad implementacją dyrektyw dotyczących ochrony konsumentów
W związku z obowiązkiem implementacji przez Polskę do dnia 1 lipca 2021 r. trzech Dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), a mianowicie:
- Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych, z mocą od dnia 1 stycznia 2022 r.;
- Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów, z mocą od dnia 1 stycznia 2022 r.,
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta i niezrealizowaniem tych zadań do dnia dzisiejszego, z mocą od dnia 28 maja 2022 r.;
trwają obecnie prace legislacyjne dotyczące właściwej implementacji wskazanych Dyrektyw.
Przebieg prac legislacyjnych nad implementacją dyrektyw
Na uwagę może zwrócić szczególnie fakt, iż w przedstawionej sprawie do Sejmu wpłynęły dwa projekty ustaw – jeden przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości skupiający się na dwóch pierwszych Dyrektywach, a drugi opracowany przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów szczególną uwagę poświęcający ostatniej wymienionej Dyrektywnie znanej szerzej jako „Dyrektywa Omnibus”. Warto zauważyć również, że oba Projekty przewidują niezwykle krótkie vacatio legis wynoszące 14 dni, co sprawia, iż prace nad wspomnianymi projektami mogą przykuwać szczególną uwagę przedsiębiorców i konsumentów, których będą dotyczyć nowe postanowienia.
Oba projekty zostały skierowane w lipcu do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu, jednakże ze względów na wspólną materię, którą zajmują się oba projekty, wielu ekspertów apeluje do o skierowanie ich obu do jednej komisji i zsynchronizowanie nad nimi prac, dzięki czemu mogłyby być one wspólnie procedowane.
Przedmiot ustaw implementujących
Ministerialny projekt Ustawy zakłada wprowadzenie przepisów dotyczących sprzedaży z udziałem konsumentów poza Kodeksem cywilnym, gdzie funkcjonowały one dotychczas, w wyniku obawy przed koniecznością obszernych zmian merytorycznych i systematycznych tytułu XI Kodeksu cywilnego. Projekt Ustawy zakłada implementację nowych regulacji szczególnie w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Na uwagę zasługuje przede wszystkim zmiana dotycząca praw konsumenta z tytułu rękojmi, a także powiązane z nią obowiązki przedsiębiorcy. Po wejściu zmian w życie konsument w pierwszej kolejności będzie miał prawo domagać się przywrócenia zgodności towaru z umową przez jego naprawę lub wymianę a dopiero później, gdy naprawa czy też wymiana okażą się chociażby nieopłacalne, konsument będzie mógł skorzystać z kolejnych uprawnień, to znaczy żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy. Ponadto ministerialny projekt zwraca uwagę na problem niedostatecznej ochrony nabywcy treści lub usługi cyfrowej skutecznie ją rozszerzając, ale też konkretyzuje obowiązki i odpowiedzialność przedsiębiorcy wskazując, iż do tej pory temat ten nie znajdował się w kręgu zainteresowań polskiego prawodawcy z czego wynikają dotychczasowe zaniedbania w tej materii.
Wiele zmian przewiduje także projekt ustawy przygotowany przez Prezesa UOKiK. Przedsiębiorców, jak i konsumentów może zainteresować szczególnie postanowienie nakładające obowiązek wskazania przy każdej informacji o obniżce cen towaru lub usługi także komentarza o najniższej cenie towaru jaka obowiązywała w przeciągu ostatnich 30 dni. Oprócz tego, projekt przewiduje również uzupełnienie czarnej listy nieuczciwych praktyk rynkowych o między innymi odsprzedawanie biletów kupionych z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania, zamieszczanie opinii o oferowanych usługach czy produktach od konsumentów, jeśli przedsiębiorca nie podjął właściwych kroków, co do sprawdzenia czy byli to faktyczni konsumenci oraz brak wyraźnego informowania o płatnym plasowaniu produktów przedstawionych klientowi w wyniku wyszukiwania internetowego. Co więcej, w wyniku wprowadzanych zmian oferujący będzie zobligowany do publikacji wyraźnej informacji na stronie internetowej czy występuje on jako przedsiębiorca.
Podsumowanie
Podsumowując, zmiany przewidziane przez oba projekty mogą być niezwykle istotne zarówno dla przedsiębiorców jak i konsumentów, a z racji znacznego przekroczenia terminu obowiązku implementowania wymienionych Dyrektyw możemy spodziewać się bądź przynajmniej mieć nadzieję, że zostaną one zaimplementowane już wkrótce, co ze względu na niezwykle krótki czas vacatio legis (14 dni) przewidziany w obu projektach może być znaczną motywacją do śledzenia prac Sejmu.
Projekty nowelizacji ustaw zostały opublikowane na stronach Sejmu w druku nr 2425 i 2476.
Konrad Sawczuk, praktykant radcowski
Wcześniejsze newslettery
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Luty 2023
- WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – grudzień 2022
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Czerwiec 2022
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Luty 2022
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Styczeń 2022
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Grudzień 2021
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Listopad 2021
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Październik 2021
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Lipiec 2021
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Czerwiec 2021