Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Styczeń 2020
Szanowni Państwo,
Standardowo początek nowego roku przynosi wiele zmian w przepisach prawa. W bieżącym wydaniu newslettera przedstawiamy krótko kilka najistotniejszych z naszego punktu widzenia, które dotyczą przedsiębiorców. Wprowadzono istotne z punktu wierzycieli zmiany dotyczące stosowania ulgi na złe długi. Aktywnych przedsiębiorców borykających się z zatorami płatniczymi zainteresuje także nowelizacja przepisów kodeksu postępowania cywilnego w zakresie udzielenia zabezpieczenia roszczeń. Z zatorami płatniczymi wiąże się też nowe uprawnienie UOKiK do kontrolowania plików JPK przedsiębiorców. Wprowadzono także odwrotne niż dotychczas zasady odprowadzania zaliczki PIT od wynagrodzeń osób młodych. Rok 2020 przyniósł także istotne, obwarowane karami za naruszenie, zmiany dotyczące obowiązku rejestracji podmiotów w rejestrze Bazy Danych Odpadowych. Zachęcamy do lektury.
Zespół Kancelarii WBW
NOWE ZASADY UDZIELENIA ZABEZPIECZEŃ ROSZCZEŃ
Od 1 stycznia 2020 r. łatwiej będzie o otrzymanie zabezpieczenia roszczeń wynikających z niektórych transakcji handlowych. Dotychczas warunkiem uzyskania zabezpieczenia roszczenia było uprawdopodobnienie roszczenia oraz interesu prawnego w udzieleniu zabezpieczenia. O ile łatwo jest uprawdopodobnić roszczenie, o tyle wykazanie interesu prawnego wiąże się niejednokrotnie z trudnościami i wymaga najczęściej pewnych dowodów na złą sytuację finansową przeciwnika procesowego. Nowe brzmienie przepisu art. 740 § 2 (1) Kodeksu postępowania cywilnego zniosło wymóg wykazywania interesu prawnego w przypadku gdy żądającym zabezpieczenia jest powód dochodzący należności zapłaty z tytułu transakcji handlowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, w przypadku gdy wartość tej transakcji nie przekracza 75.000,00 zł, a dochodzona należność nie została uregulowana i od dnia upływu terminu jej płatności upłynęły co najmniej trzy miesiące.
W przypadku takich roszczeń, interes prawny uznaje się za uprawdopodobniony. W praktyce oznacza to, że dla większości pozwów o zapłatę, Sądy będą wydawać postanowienia o zabezpieczeniu dochodzonego roszczenia na czas prowadzonego procesu. Ustawodawca zakłada, że wzrośnie liczba wydawanych postanowień o zabezpieczeniu, bowiem możliwość udzielania zabezpieczeń otrzymali także referendarze sądowi, bo powinno przyspieszyć czas oczekiwania na zabezpieczenie.
Dominika Podniesińska, prawnik
ZALICZKI NA PIT OD WYNAGRODZEŃ MŁODYCH
W sierpniu 2019 r. zaczęły obowiązywać przepisy zwalniające dochody osób młodych (do 26 roku życia) z PIT. Przyjęto wtedy zasadę, że pracodawcy po wejściu w życie nowych przepisów wciąż pobierają zaliczki na PIT według dotychczasowych regulacji chyba, że pracownik chcąc korzystać ze zwolnienia, złoży pracodawcy oświadczenie, że spełnia warunki do skorzystania z preferencji.
Od stycznia 2020 r. obowiązują nowe, odwrotne zasady. Pracodawca automatycznie będzie stosował zwolnienie z PIT, a jeśli pracownik będzie chciał by pracodawca pobierał zaliczkę na PIT od jego wynagrodzenia, będzie musiał złożyć stosowne oświadczenie. Pracodawca będzie zobowiązany uwzględnić ten wniosek i pobierać zaliczki bez stosowania tego zwolnienia najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał wniosek. Co ważne, wniosek trzeba będzie składać odrębnie dla każdego roku podatkowego.
Marta Sabat, radca prawny
Ulga na złe długi w PIT i CIT – zmiany od stycznia 2020 roku
Przepisy ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych wprowadziły obowiązek korygowania dochodu w przypadku braku terminowej zapłaty za fakturę.
Od stycznia 2020, wierzyciele będą mogli korygować przychody w stosunku do transakcji handlowych, których termin zapłaty upływa po 31 grudnia 2019 r.
Od stycznia 2020 r. wierzyciel będzie uprawniony do umniejszenia swojego dochodu lub zwiększenia straty o wysokość wierzytelność, która nie została uregulowana przez dłużnika lub zbyta przez wierzyciela w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności. W przypadkach gdy wartość zmniejszenia będzie większa od wartości dochodu wierzyciela, będzie on uprawniony do pomniejszenia swojego dochodu w następnych okres. Wierzyciel ma 3 lata licząc od końca roku podatkowego za który powstało jego prawo do zmniejszenia dochodu na skorzystanie z tego uprawnienia.
Istotne jest, że dłużnik będzie musiał zwiększyć swój dochód lub zmniejszyć stratę o wartość zobowiązania, którego nie uregulował w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty. Różnica pomiędzy wartością nieuregulowanego zobowiązania a stratą dłużnika – jeśli powstanie – zwiększy dochód dłużnika.
Z powyższego wynika prosty wniosek, że wierzyciel może skorzystać z przedstawionej wyżej procedury, natomiast dłużnik jest do tego zobowiązany.
Z przepisów wynika także jakie są skutki w sferze prawa podatkowego i jak należy postąpić, jeśli dłużnik ureguluje swoje zobowiązanie po roku podatkowym, w którym dokonano zmniejszenia. Wtedy wierzyciel jest zobowiązany do zwiększenia swojego dochód lub zmniejszenia straty o wartość zapłaconej z opóźnieniem wierzytelności, a dłużnik będzie mógł zmniejszyć swój dochód lub zwiększyć stratę o wartość tego uregulowanego zobowiązania. Analogicznie jak wyżej – jeśli wartość zmniejszenia będzie większa od dochodu, możliwość dokonania zmniejszenia będzie ograniczona w czasie. W tym przypadku dłużnik będzie mógł zmniejszać dochód nie dłużej niż przez okres trzech lat, licząc od końca roku podatkowego, za który powstało prawo do zmniejszenia. Wierzyciel będzie zobowiązany zwiększyć swój dochód także wtedy, gdy sprzeda wierzytelność.
Istotne jest, że istnieją warunki wejściowe, które muszą być spełnione łącznie żeby móc stosować powyższe mechanizmy: 1) dłużnik na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego dzień złożenia zeznania podatkowego nie może pozostawać w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji, 2) od daty wystawienia faktury lub zawarcia umowy dokumentującej wierzytelność nie mogą upłynąć dwa lata, licząc od końca roku kalendarzowego wystawienia faktury lub zawarcia umowy, 3) transakcja handlowa będzie musi pochodzić z działalności wierzyciela oraz działalności dłużnika, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Marta Sabat, radca prawny
UOKIK SPRAWDZI JPK
Od stycznia 2020 r. UOKiK uzyskał nowe uprawnienie do badania jednolitych plików kontrolnych przedsiębiorców, które ma przeciwdziałać nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w toku postępowania w sprawie nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych będzie mógł żądać od przedsiębiorców prowadzących księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, przekazania całości lub części tych ksiąg oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych. Przekazywane dokumenty powinny być przekazywane w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej określonej w ordynacji podatkowej, ze wskazaniem na rodzaj ksiąg podatkowych oraz okres, którego dotyczą.
Księgi będą mogły być przekazywane za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej albo na informatycznych nośnikach danych.
Marta Sabat, radca prawny
Zmiany w obowiązku wpisu do rejestru BDO
Od 1 stycznia 2020 r. obowiązują nowe przepisy ustawy o odpadach. Zmiany dotyczą głównie formy prowadzenia ewidencji odpadów, rejestru Bazy Danych Odpadowych oraz składania sprawozdań rocznych, które od tej pory prowadzone będą wyłącznie w formie elektronicznej.
Nie zmienił się zasadniczo zakres podmiotów, które zobowiązane są do wpisania się do rejestru BDO.
Wpis do rejestru BDO może nastąpić z urzędu lub na wniosek. Jeśli podmiot posiada decyzję administracyjną w postaci pozwolenia zintegrowanego, pozwolenia na wytwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami wydobywczymi, zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych lub koncesji na podziemne składowanie odpadów, wówczas podlega on wpisowi do rejestr BDO z urzędu i nie musi składać odrębnego wniosku o wpis.
Obowiązek złożenia wniosku o wpis będzie zależał od tego, czy dany podmiot prowadzi działalność w branżach i zakresie wskazanym w art. 50 ust. 1 ustawy o opadach. Wpisowi do rejestru podlegać będą zatem, przykładowo, podmioty zajmujące się transportem odpadów, wytwarzaniem, importem, recyklingiem lub obrotem opakowaniami, wprowadzaniem na rynek lub przetwarzaniem baterii lub akumulatorów, sprzętu elektrycznego lub elektronicznego, pojazdów lub olejów, smarów albo opon pneumatycznych. Wniosek o wpis składa się wyłącznie elektronicznie poprzez stronę internetową BDO. Forma pisemna dostępna jest jedynie dla przedsiębiorców, którzy nie ustanowili swojego przedstawicielstwa na terytorium RP.
Od obowiązku złożenia wniosku o wpis do rejestru BDO istnieją wyjątki. Przede wszystkim, podmioty wytwarzające odpady, nawet jeśli prowadzą działalność w wymienionym powyżej zakresie, nie będą podlegały obowiązkowi wpisu do rejestru BDO, jeśli wytwarzają jeden z 46 rodzajów odpadów, do maksymalnej wagi wskazanej w rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów. Przykładowo: nie podlega obowiązkowi złożenia wniosku o wpis podmiot, który wytarza do 0,5 Mg/rok opakowań z papieru i tektury. Link do Rozporządzenia obejmującego wyjątki: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190002531/O/D20192531.pdf
Dla obowiązku rejestracji nie ma znaczenia forma ani wielkość prowadzonej działalności. Obowiązkowi wpisu podlegać może zatem zarówno osoba prawna jak i osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 67 ust. 6 znowelizowanej ustawy o odpadach ewidencja odpadów prowadzona będzie wyłącznie w formie elektronicznej, co oznacza, że podmioty, które nie są jeszcze zarejestrowane w rejestrze BDO, a mają taki obowiązek, nie będą mogły odebrać lub nawet przekazać odpadów, np. firmom wywożącym odpady.
Jeśli do dnia 31 grudnia 2019 r. podmiot, który miał obowiązek złożyć wniosek o wpis do BDO nie złożył tego wniosku, należy jak najszybciej dopełnić formalności.
Naruszenie obowiązku złożenia wniosku o wpis do rejestru BDO zagrożone jest karą grzywny albo nawet aresztu. Takiej samej sankcji podlegają podmioty, które naruszają inne obowiązki wynikające z ustawy o odpadach, w tym obowiązki ewidencyjne oraz sprawozdawcze.
Adam Mielcarski, aplikant radcowski
Wcześniejsze newslettery
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Luty 2023
- WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – grudzień 2022
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Październik 2022
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Czerwiec 2022
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Luty 2022
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Styczeń 2022
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Grudzień 2021
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Listopad 2021
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Październik 2021
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Lipiec 2021