Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Czerwiec 2020
Szanowni Państwo,
W czerwcowym wydaniu naszego Newslettera opisujemy zmiany w przepisach prawa mające wpływ działalność przedsiębiorców. Przedstawiamy nowe, uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne oraz kwestię przekazania środków zgromadzonych na rachunkach VAT w ramach mechanizmu split payment. Ponadto omawiamy nowelizację prawa konsumenckiego rozszerzającą ochronę konsumentów także na przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, której wejście w życie zostało przesunięte z 1 czerwca 2020 r. na 1 stycznia 2021 r. ze względu na negatywne skutki wystąpienia epidemii. Przypominamy także o konieczności podjęcia czynności w ramach obowiązkowej dematerializacji akcji spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych oraz o zmianie terminów z tym związanych.
Życzymy Państwu przyjemnej lektury.
Zespół Kancelarii WBW
Zmiana terminów dotyczących dematerializacji akcji
Pragniemy przypomnieć o zbliżającym się terminie na dokonanie czynności związanych z obowiązkową dematerializacją akcji spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych.
W związku z nowelizacją przepisów kodeksu spółek handlowych, akcje spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych nie będą miały formy dokumentu. Wszystkie akcje zarejestrowane będą w rejestrze akcjonariuszy prowadzonym przez uprawniony podmiot.
Ustawa przewiduje szereg czynności, które spółki muszą podjąć w związku z wprowadzanymi zmianami. Od dnia 1 stycznia 2020 r. wszystkie spółki akcyjne i komandytowo-akcyjne mają obowiązek posiadania własnej strony internetowej oraz zarejestrowania tej strony w KRS. Następnie, spółka powinna dokonać wyboru podmiotu, któremu powierzy prowadzenie rejestru akcjonariuszy oraz zawrzeć z nim umowę. Wyboru dokonuje walne zgromadzenie w formie uchwały. Spółka ma także obowiązek pięciokrotnego wezwania akcjonariuszy do złożenia w spółce dokumentów akcji. Zawarcie umowy o prowadzenie rejestru akcjonariuszy oraz dokonanie pierwszego wezwania powinno mieć miejsce do dnia 30 września 2020 r. Moc obowiązująca dokumentów akcji wydanych przez spółkę wygasa z mocy prawa z dniem 1 marca 2021 r. W razie pytań, jesteśmy do Państwa dyspozycji.
Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne – otwarcie restrukturyzacji bez udziału sądu
W ramach tzw. Tarczy Antykryzysowej 4.0 planowane jest wprowadzenie nowego – uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego, które zgodnie z założeniami cechować ma szybki oraz odformalizowany przebieg. Projekt ustawy przewiduje, iż podmioty borykające się z problemami finansowymi będą mogły – we współpracy z doradcą restrukturyzacyjnym – obwieścić w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, otwarcie postępowania o zatwierdzenie układu. Aby rozpocząć postępowanie nie będzie więc konieczne uzyskanie zgody sądu. Przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z tej uproszczonej formy restrukturyzacji do dnia 30 czerwca 2021 r. W uproszczonym postępowaniu pierwszoplanową rolę odgrywać będzie doradca restrukturyzacyjny.
Zgodnie z projektem ustawy, przedsiębiorca będzie mógł dokonać obwieszczenia tylko jednokrotnie. W jego efekcie uzyska jednak bardzo szeroką ochronę, obejmującą m.in. postępowania egzekucyjne, a także – co ważne – wierzytelności objęte zabezpieczeniem. Od dnia publikacji obwieszczenia rozpoczyna bieg czteromiesięczny termin na zawarcie układu z wierzycielami. Jeżeli w tym terminie nie wpłynie do sądu wniosek o zatwierdzenie układu, postępowanie zostanie umorzone z mocy prawa.
Zarówno zbieranie głosów od wierzycieli, jak i ewentualne zwołanie ich zgromadzenia będzie leżało wyłącznie w kompetencji dłużnika oraz doradcy. Jeśli będzie to możliwe ze względów technicznych, projekt ustawy zakłada możliwość odbywania się zgromadzeń wierzycieli w formie telekonferencji.
Warto również zaznaczyć, iż nowa regulacja wprowadza możliwość objęcia układem wierzyciela bez jego zgody, pod warunkiem zaproponowania mu przez dłużnika spłaty pełnej kwoty należności.
Uproszczone postepowanie restrukturyzacyjne przewiduje jednak również ochronę dla wierzycieli. Po pierwsze, w czasie trwania postępowania dłużnik nie będzie mógł dokonywać bez zgody nadzorcy układu czynności przekraczających zwykły zarząd. Ponad to wierzyciele będą mogli domagać się uchylenia przez sąd obwieszczenia o otwarciu postępowania wobec dłużnika, a także – w przypadku działania dłużnika w złej wierze – domagać się naprawienie zaistniałej szkody.
Opinie dotyczące nowego trybu postępowania są podzielone. Z jednej strony wskazuje się na znaczne uproszczenie procedury, co pozwoli odciążyć sądy – a co za tym idzie – przyśpieszyć postępowanie. Z drugiej jednak strony niewielki udział w sprawie sądu, przy wysokim stopniu zaangażowania samego dłużnika oraz doradcy restrukturyzacyjnego może budzić obawę wierzycieli. Wśród ogółu ocen omawianej regulacji przeważają jednak te pozytywne, głoszące, iż nowy tryb postępowania może zwiększyć skuteczność dochodzenia przez wierzycieli należności, przy jednoczesnej szerokiej ochronie dłużnika oraz niskich kosztach postępowania. Z uwagi na trwające w dalszym ciągu prace nad projektem, ostateczny kształt uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego może ulec zmianie.
Szymon Lipiecki
Prawnik
Przekazanie środków zgromadzonych na rachunkach VAT wciąż tylko na wniosek
Trudności z jakimi od czasu pojawienia się epidemii COVID-19 mają do czynienia przedsiębiorcy skłoniły do rozważań na temat mechanizmu podzielonej płatności – tzw. split payment. W uproszczeniu polega on na tym, że płatność za towar lub usługę zrealizowana przez nabywcę nie trafia w całości na konto odbiorcy, ale zostaje rozdzielona na kwotę netto i podatek VAT. Kwota netto trafia na rachunek rozliczeniowy sprzedawcy, a podatek VAT – na jego rachunek VAT. Zgromadzone środki mogą zostać przeznaczone m.in. na zapłatę zobowiązania w podatku VAT, podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) czy też podatku akcyzowego. Istnieje również możliwość złożenia do Urzędu Skarbowego wniosku o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT na zwykły rachunek bankowy. Głównym celem istnienia mechanizmu jest zapobieganie oszustwom podatkowym.
W ramach walki ze skutkami epidemii pojawiły się głosy, aby w celu poprawy sytuacji przedsiębiorców uwolnić wszystkie środki zgromadzone na rachunkach VAT. Jako że została w tej sprawie wystosowana interpelacja poselska, Ministerstwo Finansów musiało zająć stanowisko. Ostatecznie, rząd nie zdecydował się jednak na systemowe odblokowanie środków.
Argumentując swą decyzję, Ministerstwo Finansów wskazało, iż bezpiecznym rozwiązaniem zarówno z punktu widzenia podatników, jak i budżetu państwa jest wykorzystanie dostępnych i sprawdzonych już narzędzi. Zdaniem rządu, uwolnienie środków z rachunków VAT o masowym, niekontrolowanym charakterze mogłoby zostać wykorzystane do wyłudzania VAT lub innych oszustw podatkowych. Ministerstwo zapewnia jednak, iż pomimo 60-dniowego ustawowego terminu na rozpatrzenie wniosku, w praktyce trwa to znacznie krócej.
Przechodząc do oceny decyzji rządu, należy również wskazać, iż samo złożenie przez przedsiębiorcę wniosku o przekazanie środków nie jest jeszcze równoznaczne z ich otrzymaniem. Urząd Skarbowy nierzadko wydaje decyzje odmowne. Powodem tego może być m.in. wystąpienie u podmiotu wnioskującego zaległości w VAT, podatkach dochodowych czy też podatku akcyzowym. Odmowa może mieć także miejsce, gdy zachodzi „uzasadniona obawa”, że zobowiązanie podatkowe z tytułu podatków i innych należności nie zostanie wykonane. Wątpliwości budzi też fakt, iż obecne trudności organizacyjne dotykają także urzędy, co może powodować utrudnienia w szybkim rozpatrywaniu wniosków.
Reasumując, zdaniem większości ekspertów bardziej wydajnym rozwiązaniem było by zawieszenie działania mechanizmu split payment na czas epidemii i co za tym idzie – bezwnioskowy zwrot wszystkich środków.
Szymon Lipiecki
Prawnik
Nowelizacja prawa konsumenckiego przesunięta w czasie
Nowelizacja przepisów rozszerzająca uprawnienia osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą o prawa przysługujące dotychczas konsumentom, której wejście w życie pierwotnie planowane było na 1 czerwca, obowiązywać będzie od dnia 1 stycznia 2021 r.
Zmiany dotyczą rozszerzenia ochrony konsumenckiej także na osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Rozwiązanie to będzie obowiązywać w stosunku do umów, które zostały zawarte po 1 stycznia 2021 r., i z treści których wynika, że nie posiadają one dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nie działalności gospodarczej.
Mając na uwadze powyższe, wraz z wejściem nowych przepisów, prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni będzie przysługiwało także osobom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą przy założeniu, że zawarta umowa nie może być powiązana z zawodowym charakterem działalność tego przedsiębiorcy. Zmiany dotyczyć będą również zakazu stosowania niedozwolonych postanowień umownych, czyli tzw. klauzul abuzywnych – nieuzgodnionych indywidualnie postanowień kształtujących prawa i obowiązki konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy. Od 1 stycznia 2021 r. powyższy zakaz będzie stosowany także w umowach z osobami prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą, jeśli zawierana umowa nie posiadać będzie charakteru zawodowego dla tej osoby.
Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą zyska także uprawnienia w ramach rękojmi za wady rzeczy na podstawie przepisów kodeksu cywilnego. Oznacza to, że w stosunku do umów, które nie są związane z zawodowym charakterem działalności gospodarczej przedsiębiorcy, będą miały zastosowanie przepisy regulujące np.: domniemanie istnienia wady w chwili wydania towaru oraz brak obowiązku niezwłocznego zawiadomienia o wadzie pod rygorem utraty uprawnień z tytułu rękojmi.
Ustalenie, czy dana umowa posiada dla przedsiębiorcy charakter zawodowy odbywać się w będzie w szczególności w oparciu o przedmiot działalności ujawniony przez przedsiębiorcę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Natalia Markowska
Prawnik
Wcześniejsze newslettery
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Luty 2023
- WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – grudzień 2022
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Październik 2022
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Czerwiec 2022
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Luty 2022
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Styczeń 2022
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Grudzień 2021
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Listopad 2021
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Październik 2021
- Newsletter – WBW Weremczuk Bobeł & Wspólnicy – Lipiec 2021